Despre bullying

Implementarea planului de prevenire si combatere a bullying-ului, la nivelul fiecarei unitati scolare


Violenta psihologica-bullying este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau unui grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfaaoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.” (Legea nr 221/2019)



Ministerul Educatiei si Cercetarii si specialistii din grupul de lucru  au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit si combatut bullying-ul in spatiile destinate educatiei. Normele au fost aprobate prin ordin de ministru si publicate in Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrand in vigoare odata cu publicarea acestuia. Normele pot fi citite aici .


Obiectivul legii si normelor metodologice este sa faciliteze crearea unui climat sigur si pozitiv in unitatea de invatamant, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru invatare si asigurarea starii de bine a anteprescolarului/ prescolarului/ elevului in unitatea de invatamant. De asemenea, normele metodologice ofera un instrument de lucru pentru profesionistii care lucreaza cu anteprescolarii/ prescolarii/ elevii din sistemul educational, familiile copiilor, autoritatile responsabile cu protectia copilului impotriva violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying si cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori si/sau copiilor cu un comportament agresiv. Promovarea activitatilor de prevenire si combatere a tuturor formelor de bullying si cyberbullying in sistemul educational preuniversitar este un alt obiectiv urmarit, dublat de identificarea, semnalarea si interventia, in echipa multidisciplinara, in situatiile de violenta psihologica-bullying si cyberbullying.


Astfel, pentru reducerea ratei de prevenire a violentei psihologice-bullying, legea prevede ca in fiecare unitate de invatamant sa fie un grup de actiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Intre acestia se vor regasi directorul unitatii de invatamant, profesorul consilier scolar, trei cadre didactice formate in problematica violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying, doi sau mai multi reprezentanti ai elevilor, un reprezentant al parintilor, reprezentanti ai autoritatii locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea si solutionarea faptelor de bullying comise intre elevi, prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice.


Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a introduce in Regulamentul de Ordine Interioara (ROI) obiectivul „scoala cu toleranta zero la violenta”. In plus, pentru a veni in sprijinul cadrelor didactice, in perioada urmatoare, Ministerul Educatiei si Cercetarii va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de invatamant, privind modul de interactiune si de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying.


Implementarea planului de prevenire si combatere a bullying-ului, la nivelul fiecarei unitati scolare, presupune:

a) activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;
b) masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;
c) proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying;
d) responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;
e) organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying;
f) atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;
g) activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul anti-bullying si ale eficientei grupului de actiune.
h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul.


Ce spun specialistii care au elaborat normele metodologice:  


Nu putem ramane indiferenti la vulnerabilitatile si suferinta copiilor victime si martori ai bullying-ului!


„Conventia ONU cu privire la drepturile copiilor reglementeaza dreptul copilului la protectie impotriva oricarei forme de violenta manifestata asupra lui de catre adulti sau de catre alti copii. In mediul scolar, o forma specifica de violenta isi face simtita prezenta tot mai pregnant, ca forma de violenta inter-personala intre elevi, insotita de diverse alte forme de abuz, respectiv violenta psihologica sau bullying-ul. Ca adulti, nu putem ramane indiferenti la vulnerabilitatile si suferinta copiilor victime si martori ai bullying-ului sau la comportamentele agresive ale copiilor si nici nu ne putem multumi doar sa intervenim punctual, pe moment. O interventie adecvata, eficienta si cu repercusiuni pe termen mediu si lung este atunci cand aceasta este insotita si de actiuni care au rol in cresterea coeziunii grupului de copii si a comunitatii scolare de copii-adulti, recunoasterea corecta a bullying-ului si constientizarea consecintelor acestuia si invatarea si exersarea empatiei de catre copii. Actiunile anterioare completate prin aplicarea si promovarea principiilor disciplinei pozitive, a tolerantei, respectului, incluziunii si solidaritatii duc negresit la interactiuni pozitive intre copii si crearea unui mediu securizant in scoala pentru respectarea dreptului la educatie al fiecarui copil.” - Adina Codres, consilier superior, Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, parte din grupul de lucru la Norme


Sta in puterea fiecaruia dintre noi, elev sau profesor, sa facem scoala un loc al prieteniei, al cresterii si dezvoltarii armonioase!


„Cand il vom privi pe celalalt asa cum vrem sa fim priviti noi insine, cand il vom trata asa cum ne place sa fim tratati, atunci bullying-ul va ramane un concept in manualele de istoria educatiei. Sta in puterea fiecaruia dintre noi, elev sau profesor, sa facem scoala un loc al prieteniei, al cresterii si dezvoltarii armonioase intr-un climat al sigurantei si al bucuriei de a fi impreuna. Echipati cu intelegere, empatie, acceptare, compasiune, toleranta, rabdare, perseverenta, bucurie avem sanse! Sa incepem echiparea!” - Aura Stanculescu, director CMBRAE, parte din grupul de lucru la Norme


Orice calamitate violenta punctuala sau de durata mica-medie, lasa urme adanci, oameni in suferinta si costuri mari pe termen lung in societate!


„Orice calamitate violenta punctuala (de ex. Colectiv) sau de durata mica-medie (de ex. pandemia), lasa urme adanci, oameni in suferinta si costuri mari pe termen lung in societate.
Cu cat mai mult atunci formele violentei zilnice, cum este bullying-ul, care din nefericire este o calamitate persistenta, permanenta si in extindere? Nu vor ajunge niciodata resursele ca sa tratezi efectele si consecintele acestui fenomen nementionat, lasat in voia sortii. Doar eforturile de preventie si stopare a fenomenului in sine pot fi eficace, iar legea antibullying si normele acesteia la care am mandria de a fi contribuit, sunt o buna si necesara baza legala pentru a putea face asta.” - Bogdan Ion, psihoterapeut si psiholog principal, presedintele Filialei Bucuresti a Colegiului Psihologilor din Romania , parte din grupul de lucru la Norme


Depinde de fiecare adult, parinte si profesor, sa se instruiasca si sa vegheze pentru ca legea sa fie aplicata si copiii sa fie protejati!


„Ma bucur ca dupa 3 ani de munca sustinuta, in care am atras atentia asupra problemei bullying-ului cu care se confrunta Romania, am implicat toti stakeholderii, am mediat si integrat strategia de prevenire si combatere a bullying-ului, acum se vad primele roade. Avem o lege care defineste bullying-ul, cu niste norme temeinic facute in mod colaborativ si aliniate cu institutiile statului care sunt implicate (Ministerul Educatiei, Consiliul Elevilor, ANDPDCA, Politia Romana, Colegiul Psihologilor, CMBRAE). Sunt recunoscatoare tuturor specialistilor implicati in proces, ong-urilor, psihologi, pedagogi, juristi si consilieri scolari care au contribuit cu toate cunostintele de specialitate. Insa, asa cum cu o floare nu se face primavara, asa nici bullying-ul nu va disparea de la sine, pur si simplu, doar pentru ca este legiferat. Depinde de fiecare adult, parinte si profesor, sa se instruiasca si sa vegheze pentru ca legea sa fie aplicata si copiii sa fie protejati.” - Nadia Tataru, initiator al demersului strategic national si parte din grupul de lucru la Norme 



Afla mai multe despre cum te poti forma in prevenirea si combaterea bullying-ului la VideoConferinta din 24 Octombrie 2020.


Inscrie-te la Conferinta! Inscrie-te la conferinta

Alte resurse: 


Bullying-ul pe intelesul tuturor   


Normele Metodologice privind bullying-ul